O običaju
NOVLJANSKI MESOPUST
U knjizi “Polak običaja i navade stare” koja je izdana 2012. godine i strukturirana prema tim dramskim elementima, detaljno je opisana cjelina novljanskog običaja sa svim mnogobrojnim njegovim dijelovima (vidjeti detaljnije na stranici Grada Novoga pod: Polak običaja i navade stare).
Ta novljanska mesopusna usmena pučka drama ima sve elemente prave drame i to:
Vrijeme održavanja: Sve počinje tri tjedna (tri četvrtaka) prije Pepelnice (početak korizme) s kojom i završava.
Mjesto događanja: Stari grad Novog Vinodolskog, Placa, križanja i ulice starog dijela grada, studenac na Melu, ušće Ričine.
Radnja: Napovidanje dovcen i dovican tijekom triju četvrtaka za redom (mesopustari s muzikom podrugljivo oglašavaju udaje udovica i udovaca); mlada mesopustova (šaljiva maškarana svadba koju uprizoruju ponovno mesopustari odjeveni u ženska i muška starinska oblačila; mišenje i kršćenje mesopusta; mesopusna nedilja (pozdravljanje po kućama, kolo na Placi); mesopusni pondiljak (skupljanje sira, masla, putra, jaja da godina bude rodna, kolo na Placi); mesopusni utorak (nastavak pozdravljanja po kućama, igranje kola, čitanje žitka, pjevanje ćurumbele u kolu); mesopuna sreda (sprogod Mesopusta).
Akteri (glumci): Mesopustari (mladići, glavni akteri običaja), pivači (pjevači) u kolu, igrači kola, kolovođa i natezač kola, sudac – tužilac i odvjetnik, mater i otac mesopusta, sastavljač žitka, sastavljač i čitač nadgrobnog slova, stari svati, mlada (jedan od mesopustara), mladi (advitor), kumovi (kapitani), soljače, bandiraši i drugi svatovi sudionici Mlade mesopustove, te sudionici u pogrebnoj povorci (picimorti, popovi, koludrice, gledatelji – publika).
Glazba i ples: Mesopustari sviraju Gajevu budnicu «Još Hrvatska ni propala», pjevaju se svatovske pjesme, epske junačke pjesme i lirske pjesme (ćurumbela), kao i pjesme u duetu. Sopu (sviraju) sopile za tanac i za pismu, igra se Novljansko kolo (na tri koraka:senjski korak, arbanaški korak i poskočica).
Nošnja (kostimi): novljanske ženske i muške narodne nošnje, mesopustarske odore, kostimi u svatovskoj povorci (berhani, kasi, župice, sarze, kotige, rubca ili mahramice, bijele suknene hlače, kožunca, kožuni, šubare) i pogrebnoj povorci (koludrice, popovi i drugi “tužni” sudionici.
Razumljivo je da kroz daleku povijest nepismeni narod nije mogao sam zabilježiti što je imao na pameti. Narodni dramski tekstovi tek su mnogo kasnije zabilježeni. Kad je došlo do zapisa, poznati su pisci stihovanih «žitaka» koji obično formuliraju opće poznatu građu u obliku duhovitih kronika mjesnih događaja. Tu pripada i Novljanski žitak. Zbirka svih pronađenih novljanskih žitaka tiskana je 1997. godine u jedinstvenoj knjizi.
Obuhvaćeno je vrijeme od 1862. do 1996. godine pod nazivom “Novljanski žitak 1862-1996” na 725 stranica), te je ta vrijedna knjiga (plus tiskani godišnji žitki od 1997. do 2020. godine) važan dio kontinuiteta u ovoj ukupnoj priči koja svjedoči o dugoj tradiciji jedne prave pučke drame. Profesorica Mira Sertić tvrdi da je Novi i u starini bio centar u kojem su se održavali mesopusni običaji u većem razmjeru nego u ostalim krajevima čakavskog područja, te tu tvrdnju dokazuje pronađenom mesopusnom oporukom kao jedan dio žitka iz 1718. godine koja je nastala u Novom. Knjiga žitaka zato predstavlja svojevrsni stihovno-duhoviti dokumentarij o Novom pisan autentičnom novljanskom čakavštinom, gdje se nalazi dragocjeni materijal za znanstvena i stručna istraživanja raznih opisanih događaja, ali i primorske, odnosno novljanske čakavštine.
Koliko duboko u povijest zadire naša novljanska pisma prenošena usmenom predajom, najbolje svjedoči filološka antropologija akademika Radoslava Katičića, u kojoj se mogu naći i brojne pjesme koje najbolje svjedoče o postojanju života na ovim prostorima od pretkršćanske starine, poganskog vremena mnogoboštva, pojave kršćanstva, ilirskog preporoda, pa do današnjih dana.