Kumpanjija i stari bal koji se svake godine igraju u Pupnatu 5. kolovoza prigodom dana mjesnog crkvenog blagdana Gospe od Sniga (Snijega) uspomena je na časne pobjede oružanih postrojbi sastavljenih od bojovnika svojih prednika.
Ista se izvodi uz zvukove mišnjice i bubnja.
Dotična Kumpanjija je sastavljena od 30 do 40 bojovnika (kumpanjola – ratnika) koje predvodi kapetan i bojovnika sa specijalnim mačem zaduženog za žrtvovanje vola, od jednog bojovnika sa zastavom RH (barjaktara) i bojovnika koji udara po viteškom bubnju (dobošu) te od jednog bojovnika koji svira mišnjicu (frulu povezanu s mijehom od ovčje kože).
Bojovnici su obučeni u jednobrazno kreirane odore i opremljeni metalnim mačevima po uzoru na one iz 16. stoljeća naše ere.
Odoru bojovnika čine: bijela košulja, crne široke hlače dokoljenke u obliku krnjeg stošca, svileni pojas (pas), vunene ručno pletene čarape dokoljenke (bičve), crne plitke cipele, tapecirani prsluk (jelek) protkan dekorativnim debljim koncem jarkih boja ukrašen srebrnom dugmadi (tokama), plitka okrugla kapa (bareta) na kojoj je utkan grb Kumpanjije u obliku križa i unikatne krune na koju je privezan končani privjesak (kerica) uz njenu lijevu stranu.
Prije svake izvedbe bojevog plesa na mjesnom trgu (pijaci) kumpanjoli s mačem na lijevom ramenu uhvaćenom za vršak pješice odlaze po svoju Vladu i mjesnog svećenika.
Bojovnike u ophodnji do kuća u kojima oni stanuju predvodi barjaktar sa zastavom na desnom ramenu iza kojeg koračaju bubnjar, svirač mišnjice, bojovnik sa specijalnim mačem i ostali bojovnici na čelu s kapetanom. Ritam koraka diktira bubnjar uz potporu svirača mišnjice.
Svećenik potom kralja, suce i bojovnike povede u mjesnu crkvu Gospe od Sniga (Snijega) u kojoj im uputi blagoslov za uspješno izvođenje zahtjevnog bojevog plesa.
Pred vratima suca tananog/debelog ili kralja bojovnici zapjevaju tekst sljedećeg sadržaja: O, naš suče tanani – debeli, (kralju plemeni´- plemeniti) evo tvoji sokoli. Evo tvoji sokoli, došli su te pohodit. Da si od srebra il´od zlata, izaša bi nam na vrata.
Kad se sudac ili kralj pojavi na vratima, bojovnici zapjevaju:
Evo nam ga, Bogu fala (hvala)!
Pred vratima svećenika bojovnici zapjevaju: Dobra večer naš župniče ode, na dobro Vam svetkovina dojde. Na dobro vam svetkovina dojde, da bi Bog da´(dao) i do lita (ljeta) ode, da bi bog da i do lita ode.
Nastup bojovnika (kumpanjola) pred publikom otvara barjaktar plešući trokorak sa svojom višemetarskom državnom zastavom. Potom kapetan bojovnika traži kraljevo dopuštenje za izvođenje plesa od boja i dozvolu za žrtvovanje vola. (Žrtvovanje vola je ukinuto 1997. godine). Kralj sa štapom u ruci uz dvojicu sudaca u stojećem položaju pažljivo nadzire izvođenje bojevog plesa.
Završetkom izvođenja bojevog plesa od trinaest (13) dijelova – punata (figura), koji ima i elemente takozvanog lančanog plesa u kojem svaki bojovnik drži mač u svojoj desnoj ruci, dok istovremeno sa svojom lijevom rukom drži vršak mača bojovnika iza sebe, započinje stari bal koji se pleše u paru sa ženskom osobom obučenom u folklornu nošnju na čelu s kraljem Kumpanjije.
Potom kralj poziva nazočnu publiku da zajedno s kumpanjolima i ženskim osobama obučenim u folklornu nošnju zaplešu valcer i polku i to uz uzvik “Svi u bale”.
Slavlje uz ples obično traje do kasno u noć.