Osojnik, Dubrovnik

Kulturno Umjetničko Društvo "Sveti Juraj Osojnik"

Da bi obogatili kulturni život i sačuvali tradiciju koja je gotovo nestala, Sočani su u veljači 2010. osnovali kulturno-umjetničko društvo pod imenom "Sv. Juraj Osojnik". Cilj društva bio je očuvanje izvornog folklora, vokalnih i instrumentalnih tradicijskih sadržaja te prijenos kulturne baštine na nove naraštaje.
graydots

Osnivanje KUD-a "Sv. Juraj Osojnik" postalo je jedna velika lavina koja je za sobom zakotrljala dosta pozitivnih stvari za opću dobrobit sela. Sve je krenulo od radionica linđa za tri dobne skupine: odrasli, mladi i djeca.

O društvu

Uvidjevši interes koji se pojavio kod Sočana i Salački ideje su se počele nizati i stvarati nove smislene oblike i programe. Tako KUD svake godine održava dvije manifestacije, koje se realiziraju uz pomoć volonterskog angažmana većine mještana Osojnika i njihovih prijatelja.

Prva manifestacija se odvija pred ljeto, u lipnju, i zove se “Mali festival folklora i baštine”. Festival je namijenjen djeci do 15 godina starosti i međunarodnog je karaktera.
Druga manifestacija odvija se u jesen pod nazivom Priče iz salačkih komina. Priče iz salačkih komina predstavljaju kronologiju svih dramskih izvedbi koje su bazirane na događajima i iskustvima Sočana i Salački kroz povijest, priče govore o njihovom teškom životu na selu, o odnosima u patrijarhalnoj obitelji, o situacijama kroz koje prolaze djeca te općenito oslikava odnose među seoskim stanovništvom.

Osim vlastitih manifestacija KUD sudjeluje na raznim smotrama folklora i lijeričara lokalnog i nacionalnog značaja te i u inozemstvu, na kojima nastupaju obje sekcije: djeca i odrasli. Veliki značaj KUD stavlja na rad s djecom. Svake godine održavaju se radionice sviranja žičanih instrumenata te izrade suvenira.

KUD radi i na zaštiti i obnovi lokaliteta starog autentičnog gumna s pojatom. Taj projekt će se raditi u fazama, kroz nekoliko godina, ovisno o sredstvima koja budu na raspolaganju. Krajnji cilj jest uređenje pojate kao tradicionalne seoske kuće, koju bi mogli posjetiti i razgledati svi posjetitelji te se kroz nju educirati o tradiciji i običajima.

Aktivnosti KUD-a direktno pridonose poboljšanju društvenog života u selu Osojniku što ima za cilj sve više mladih obitelji koje svoje domove formiraju na Osojniku, tu ostaju, žive i rade. Želja društva je poticati kreativnost pojedinaca uz pomoć grupe.
U vremenima kad je cijeli Svijet jedno globalno selo, gdje vlada obilje ponude, gdje čovjek može proizvesti sve što se zamisli kako jedno malo selo poput Osojnika može zadržati svoju izvornost, a pri tome se razvijati u ekonomsko, društvenom, sociološkom ali i kulturnom smislu? Preostaje vam jedino da dođete na Osojnik i vidite sami.

Specifičnost

LINĐO – ples Linđo se na Osojniku javlja u 19. stoljeću. Balalo se nedjeljom i blagdanima popodne iza ručka te po večeri. Balalo se pred Crkvom, na predjelu koji se zove Balarica. Ponekad se balalo do iznemoglosti.

U svojoj suštini linđo je momačka igra nadmetanja i zavođenja. U prošlosti momci i cure nisu imali priliku izlaziti zajedno i družiti se, a kamoli zavoditi. Njihovo jedino društveno događanje bio je linđo: mjesto susreta i prvih ljubavi, a ponekad i mjesto ljubomornih scena.

Linđo počinje tako da kolovođa koji bi vladao kolom izabire sebi lijeričara i žensku za taj vijađ. Vijađ je jedno kolo. Lijeričar sjedne na sredinu i počne ugađati lijericu, a onda u kolo ulazi kolovođa uzdignutih ruka i uvodno sam izvede kolo u nekoliko figura (figure su redosljed koraka), prvo sam a potom i sa curom. Ako je potrebno napravi kratku pauzu da se lijeričar odmori te poziva ostale da mu se pridruže uzvikujući: “evo kola koga je volja”. Cure su stale sastrane i čekale naredbe. Kolovođa naredbama vlada kolom od početka do kraja i svi ga moraju slušati. Nije svaka cura odgovarala svakom momku po načinu balanja. Važno je istaknuti da nijedan balarin ne bala istim stilom, što daje posebnu čar i bogatstvo ovom plesu. Postoji potpuna sloboda u interpretaciji i pokretima, ali isto tako postoji zahtjev da to bude što ljepše i što skladnije između momka i cure.

Također, treba se potruditi i izvesti to u zavodničkom stilu, da se jedno drugom dopadnu. Curama je to posebno bilo bitno jer su se na taj način nadmetale. Ona koja je najbolje balala bila bi izabrana od kolovođe, što je predstavljalo čast.

O selu Osojnik

Selo Osojnik, smješteno je sjeverozapadno od Dubrovnika od kojega je udaljeno 13 km. Nalazi se u udolini okruženoj brdima, na granici sa BiH. Prostor krševitog sela Osojnika obuhvaća oko 50 km2.

Prastari stanovnici Osojnika bili su Iliri. Početkom 1. stoljeća taj kraj su zauzeli Rimljani, nazvali ga ASAMON i održali se u njemu sve do stoljeća 7.
Godine 1396. Dubrovačka Republika kupila je sva Goranja sela od Zahumskog (bosanskog) vladara Sandalja Hranića, međuostalim i Osojnik.

Prije dolaska Dubrovačke Republike u Gornjim selima vladalo je bogumilstvo – vjera koju je prihvatila bosanska vlastela. Međutim, katolička Dubrovačka Republika uspostavila je 1450. godine župu na Osojniku i u to doba sagradila prvu Crkvu koja je bila posvećenu Sv. Đurđu (Sv. Juraju).

Dubrovčani su u doba turske vladavine na Balkanu s Turskom vlasti imali dobre odnose i ugovore. Jedan takav je da turska vojska ne upada na dubrovački teren. Zato su radi oznaka granice između Turske i Dubrovačke Republike po vrhovima brda bili postavljeni križevi. Nekoliko tih križeva nalazi se na Osojniku, budući je vjekovima bio granica.

Tijekom 18., 19. a najviše 20. stoljeća, zbog neimaštine (škrte zemlje i mnogobrojne obitelji), ali i zbog političkih razloga iz Osojnika su mladi ljudi morali tražiti kruh u prekooceanskim zemljama. Najčešće su odlazili u Južnu Ameriku. Redovito su ti iseljenici potpomagali svoj rodni kraj, pa je tako i nova crkva Sv. Juraja na Osojniku sagrađena 1925. godine iz ostavštine dvojice braće, koji su svoje bogatstvo stekli u Peruanskom gradu Limi na prometu soli.

Prije nego što se napravila cesta iz Osojnika za Dubrovnik život je bio težak, posebno za žene. Nosile bi mlijeko, jaja, voće i povrće i po tri puta na tjedan na prodaju u Dubrovnik.

Krajem 1960.-ih uspostavljena je prva autobusna linija između Dubrovnika i Osojnika što je preporodilo ovo selo i spriječilo daljnje iseljavanje stanovništva. prvih automobila omogućila je lokalnom stanovništvu u isto vrijeme rad u Gradu i život u svojoj kući na Osojniku, što je također spriječilo daljnje iseljavanje.

Tijekom Domovinskog rata 90.’-tih godina 20.st. Osojnik je bio jedno od najvažnijih uporišta obrane Dubrovnika. Lokalno stanovništvo naoružano lovačkim puškama, potpomognuto šačicom vojnika, izgledalo je kao David naspram Golijata u odnosu na brojnu srpsko-crnogorsku vojsku koja je krenula u osvajanje.

Okupatorska vojska bila je snažnija. Osojnik je izgubio bitku i bio pod okupacijom od listopada 1991. do svibnja 1992., tijekom čega je do temelja spaljen. Izgorjele su sve kuće, mjesna škola i Crkva te je uništen čitav fundus narodnih nošnji te ostaloga kulturnog blaga. Ostale su samo čeznutljive slike uspomena na neka lijepa vremena urezane u sjećanje Sočana i Salački koji su se nalazili po skloništima raznih dubrovačkih hotela. Tako je jednom prilikom po sjećanju Anka Muhoberac sašila žensku narodnu nošnju uz pomoć robe koju je nabavila preko Crvenoga križa. Ipak, za obnovu muške nošnje, koja je zahtijevala zlatnovez, nije bilo načina.

U toj situaciji, nakon povratka Sočana svojim kućama 1996. godine veliku stvar napravio je sočanski iseljenik Marko Burin, koji je u Peruu dao izraditi nekoliko narodnih nošnji i poklonio ih svome selu. Tih poratnih godina ta velika gesta budila je nadu u lokalnom stanovništvu. Nadu da možda ipak nije sve izgubljeno, da će se ipak Osojnik moći obnoviti i vratiti svoj stari sjaj.

Uz pomoć donacije Švicarske vlade te raznih fondova iz Njemačke na Osojniku su obnovljene 92 kuće, Crkva i škola, što je bio osnovni preduvjet za povratak izbjeglica kućama 1995. i 1996.

Danas se Osojnik može pohvaliti da je jedno od rijetkih sela, gdje se stanovništvo gotovo u cijelosti vratilo na svoja porušena ognjišta i uz pomoć društva i dobrih ljudi, diglo se iz pepela. Tako Osojnik sada broji oko 340 stanovnika s trendom rasta jer mladi ostaju u selu, grade se nove kuće i osnivaju se nove obitelji.

Autori: Marko Gracin i Slavica Mrkić Modrić

error: Sadržaj je zaštićen.